Personvernerklæring
Denne personvernerklæringen gjelder for personopplysninger som registreres i forbindelse med din kontakt med Ymber som er behandlingsansvarlig for personopplysninger som samles inn.
Kontaktopplysninger finner du på www.ymber.no
Sist endret: 1. juli 2025
1. Formålet med å samle inn personopplysninger
For å kunne levere strøm til deg trenger Ymber personopplysninger for deg som kunde slik som navn, adresse, mobiltelefonnummer, epostadresse og fødselsdato. Fødselsdato blir brukt til å hente inn ditt personnummer, og de siste 5-sifrene i personnummeret er kun registrert skjult i vårt kundesystem uten at noen kan se dette.
Det er myndighetspålagt å hente inn personnummer i forbindelse med Elhub, som er et sentralt IT-system for kraftmarkedet i Norge.
Formålet med å behandle personopplysningene er for å kunne oppfylle våre leveranser og avtaler med deg. Slik ivaretar vi både dine og våre interesser. Videre kan personopplysningene benyttes til å sende deg kommunikasjon, som for eksempel SMS i forbindelse med strømbrudd eller i forbindelse med avtaletidspunkt når det skal gjøres arbeid som berører deg.
Behandlingen av dine personopplysninger skjer i tråd med samtykkene du har gitt og blir behandlet i henhold til personopplysningsloven, bokføringsloven og eventuelle andre relevante lover.
2. Hvilke opplysninger samles inn
Ymber behandler personopplysninger som du har oppgitt ved registrering av kundeprofil. Ønsker du å endre disse opplysningene gjør du det ved å logge deg inn på «Minside» via vår hjemmeside eller ved å kontakte kundeservice.
Vi behandler også opplysninger om din strømleveranse slik som tidspunkt for avbrudd, måleverdier time for time, samt all korrespondanse mellom deg og Ymber. Din respons på e-post og SMS-utsendelser og innlogget aktivitet på «Minside» kan bli lagret.
3. Hvordan vi benytter dine opplysninger
Vi benytter personopplysningene du selv har oppgitt for å kunne oppfylle våre avtaler med deg. Det gjelder for eksempel utsendelse av faktura, varsling i forbindelse med strømbrudd, osv.
Når du har en avtale med Ymber om besøk av tilsynet eller annet arbeid som skal gjøres hos deg, så vil du alltid motta en bekreftelse på SMS og/eller e-post. I forkant av besøket vil du kunne motta timepåminnelser på SMS om avtalen din.
I tråd med dine samtykker til kommunikasjon vil Ymber kunne sende deg nyhetsbrev, tilbud og annen type målrettet kommunikasjon som Ymber mener er relevant for deg. For eksempel kan slik kommunikasjon sendes per brev, SMS, e-post, eller i andre digitale kanaler.
4. Hvem deler Ymber opplysninger med (utlevering)
Personopplysninger som du registrerer hos Ymber utleveres ikke til andre virksomheter eller organisasjoner uten at du har gitt et frivillig, aktivt og informert samtykke til utlevering.
5. Hvem behandler dine personopplysninger (databehandlere og underdatabehandlere)
6. Endringer
Ymber kan endre samtykkevilkår og personvernerklæring for å følge nye rettslige krav, og på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger.
Ved endringer som krever ditt samtykke vil du bli bedt om å samtykke til nye vilkår når du logger deg inn på «Min side».
7. Dine rettigheter
Du kan når som helst redigere dine kontaktopplysninger og trekke tilbake eller gi samtykke til kommunikasjon når du er logget inn på «Min side» via vår hjemmeside. Som innlogget bruker har du innsyn i dine personopplysninger og dine avtaler.
Ønsker du å få tilsendt alle personopplysninger Ymber har lagret om deg må du kontakte kundeservice. Dersom du etter opphørt kundeforhold vil kreve at dine personopplysninger skal bli slettet, kan du kontakte kundeservice.
Dersom du krever dataportabilitet, som er retten til å ta med seg egne personopplysninger til en annen virksomhet, gjelder denne retten kun personopplysninger som du selv har gitt til Ymber. Det vil si kontaktinformasjonen din.
8. Sletting av personopplysninger
Ymber lagrer kundeinformasjon og sakshistorikk så lenge du er kunde hos oss. Dersom du ikke lenger er aktiv kunde kan du be om at personopplysningene slettes.
Du kan når som helst etter opphørt kundeforhold be om at dine personopplysninger slettes. Det vil imidlertid bety at du må registrere deg på nytt dersom du på et senere tidspunkt ønsker å bli kunde igjen.
9. Kundeservice
Har du spørsmål om dine personopplysninger eller ønsker innsyn, ta kontakt med kundeservice.
Kontaktopplysninger finner du på: www.ymber.no
10. Personvernombud
Har du spørsmål om dine personopplysninger eller ønsker innsyn, ta kontakt med kundeservice.
Kontaktopplysninger finner du på: www.ymber.no